Redan klara talare

Kjell Dahlin
Inspiratör och föreläsare

Glöm aldrig bort att dina handlingar kommunicerar högre än dina ord!

Under Kjells föreläsning kommer han berätta om att "Ett varumärke aldrig blir starkare än dess medarbetares handlingar och beteende!". För Kjell är just kommunikation minst lika mycket vad vår icke-verbala kommunikation i form av attityd, beteende och handlingar säger, som vad vi verbalt säger med traditionella ord.

Kjell Dahlin

Kjell har en fil kand i retorik och har jobbat med kommunikationsfrågor i 26 år ute i näringslivet. De senaste tretton åren har han drivit retorikbyrån Popretorik. Hans bok senaste bok heter "Du är en storyteller - vare sig du vill eller inte!".

Läs mer

Jacob Ståhle
EQT Digital, EQT Partners

Kundcentrisk marknadsföring från ägarens perspektiv

Jacob kommer att prata om den ekonomiska vinkeln på kundcentrisk, det vill säga omnichannel, marknadsföring. För att idag lyckas som marknadsförare måste man sätta kunden i centrum, ha ett krossfunktionellt samarbete liksom även tydlighet i sitt business case. Jacob delar med sig av sina erfarenheter från en ägares perspektiv. Han kommer också att ge egna reflektioner från bolag i EQTs portfölj.

Jacob Ståhle

Jacob Ståhle har tidigare jobbat på Google där han i sin roll hjälpte bolag att jobba mera kundcentriskt och digitalt i sin marknadskommunikation. Idag arbetar han på EQT där han utgör stöd för EQTs portföljbolag i sin tillväxt, marknadsföring och digitala transformation.

Läs mer

Rasmus Houlind
Chief Strategy Officer, Agillic

Working with Omnichannel Marketing

Ironically, working with omnichannel marketing means focusing less on the channels and more on the customers. But in practice, how do you break this down into something meaningful and actionable? Get to know the Omnichannel Hexagon as a comprehensive yet simple model to understand the inner workings of balancing reach and relevance in your marketing and communication across channels. This while at the same time aligning your organization to fully support customer centricity.

Rasmus Houlind

Rasmus Houlind is a thought leader within Omnichannel and Digital Marketing. Through his extensive experience at several major agencies in Scandinavia he has built up a solid knowledge base about what it takes to succeed in marketing across physical and digital channels alike. He is the author of the book "Make it all about me" on omnichannel marketing and AI and works on a daily basis for the Martech company Agillic.

Läs mer

Michael Grimborg
CMO, Synsam Group

Synsams resa mot mer personaliserad marknadskommunikation - rätt budskap vid rätt tidpunkt i rätt kanal till rätt person

Synsam med nästan 500 butiker i Norden har de senaste åren genomgått stora förändringar. Nytt butiksuttryck, uppdaterat sortiment, fokus på hållbarhet och inte minst en ny affärsmodell där kunden hyr sina glasögon. Michael Grimborg kommer att dela med sig av deras resa hittills och hur deras nya affärsmodell har gjort att man idag har en helt ny logik när det gäller kommunikation. Också hur de gått från optiker till livsstils-bolag med abonnenter istället för enbart kunder. Synsam är också vårdgivare, hur påverkar gränslandet mellan patient och kund deras marknadskommunikation?

Michael Grimborg

Michael jobbar sedan fem år tillbaka som CMO på Synsam Group. Tidigare har han bland annat jobbat som försäljningsdirektör på TV4 i 15 år samt att han har grundat och drivit ett antal mediebyråer. Han sitter också i styrelsen för IAB och Sveriges Annonsörer.

Läs mer

Daniel Lundh
Grundare och COO, Lifvs

Att bygga upp en lojal kundbas med hjälp av teknik och data

Genom smart användning av teknik så kan Lifvs erbjuda en tjänst som annars inte skulle existerat och de kan ge en omniupplevelse i dess rätta bemärkelse. De driver obemannade fysiska matvarubutiker där kunden använder en app för att såväl öppna dörren till butiken som för att genomföra sitt köp. Mobiltelefonen fungerar också som Lifvs kommunikationskanal. Daniel kommer att berätta hur de jobbar med att bygga upp en kundbas och hur de säkrar samtycke både att lagra data och att kunna kommunicera med deras kunder. Deras kommunikation hänger ihop från appen, till skärmar i den fysiska butiken, till mail och sociala medier. Daniel kommer också att berätta om förutsättningarna för att kunna göra meningsfull och personifierad kommunikation och visionerna för vad det kan bli på sikt.

Daniel Lundh

Daniel är en erfaren entreprenör som grundade sitt första bolag 1999. Han besitter internationella erfarenheter inom flertalet branscher och marknader i att ta bolag från idé till verklighet. Daniel har genom åren talat på flertalet konferenser, bland annat Brilliant Minds och TechFest, där han delat med sig kring företag som han har grundat.

Läs mer

Dorte Karlsson
Head of Data & Insight, Egmont Publishing

Breakout-session 1a - Increasing Customer Lifetime Value through Omnichannel Marketing

Egmont Publishing is a leading magazine company in Scandinavia using the subscription business model for retaining readers of titles such as Kalle Anka, Hemmets Journal, Hus & Hem and Café. Dorte Karlsson will share her insights as to how they measure performance of their omnichannel campaigns and marketing automation initiatives and what this means for their business. She will also share how she as a marketer develops her organisation and team.

Dorte Karlsson

Dorte har jobbat med digital marknadsföring, CRM, Marketing Automation och kundlojalitet i över 10 år. Hon har jobbat på Egmont de senaste två åren och där har hon ansvar för CRM och digital kommunikation på tvärs över olika kanaler. Tidigare har hon bland annat jobbat med den digitala medlemsresan hos HK och lojalitetsprogram hos Coop.

Läs mer

Linus Axelsson
Analytics Manager, ICA Banken

Breakout-session 1b - Kunddata – allt behöver individualiseras

ICA Banken vill göra vardagen enklare och stärka kundernas lojalitet. De har idag över 800 000 bankkunder och erbjuder ett komplett utbud av banktjänster för privatpersoner. De möter sina kunder i butik, digitalt och via telefon. ICA Banken berättar hur de använder sin data för att skapa relevant kommunikation i rätt kanal till deras kunder. Bland annat kommer de att prata kring:

  • Kundsegmentering – identifiera de mest värdefulla kunderna så att de kan allokera resurserna rätt och bearbeta rätt kunder
  • Kundlivscykeln – kommunicera med kunderna utefter vilken fas i kundlivscykeln de befinner sig i så att de kan resursoptimera och öka relevansen i deras kommunikation
  • ”Next Best Action” – göra så att de blir än mer personliga och kan kundanpassa deras kommunikation ytterligare

Linus Axelsson

Linus har jobbat som Analytics Manager på ICA Banken sedan 2015 och han har en lång erfarenhet inom bank och finans. I sin roll leder han arbetet på Customer Intelligence och CRM. Genom att använda modern teknik, avancerad analys och omfattande affärskunskap har Linus Axelsson idag förändrat ICA Bankens CRM till att vara kundcentrerad och datadriven.

Läs mer

Lena Lindgren
Head of Martech, Telia Company

AI – Från koncept till blueprint

Det råder ingen brist på teorier och tankar kring det här med AI inom marknadsföring, bara en snabb Googling så får man en uppsjö träffar. Men hur går man då från att dutta runt och testa coola saker till att integrera AI i den långsiktiga strategin och det dagliga arbetet, i en verklighet där det inte går att skilja mellan kundnytta och teknik, eller data från kultur. Allt hänger ihop! Lena Lindgren berättar om hur Telia som ett 166 år gammalt bolag tagit sig an denna förändring. Du får bland annat höra Lena prata om:

  • Att lyckas har ingenting med AI att göra
  • De viktiga vägvalen
  • Du kommer att behöva nya kompisar

Lena Lindgren

Lena Lindgren har arbetat med digital marknadsföring och analys sedan 2010, framförallt som konsult inom telekom, detaljhandel och media. Sedan 3 år tillbaka arbetar hon på Telia, där hon är ansvarig för att Personifiera kundmötet med hjälp av ny teknik och data, realiserat genom nya processer och samarbeten.

Läs mer

Magnus Pettersson
VD, Royal Design Group

Organisering av Omnichannel Marketing

Även om du driver en onlinebutik krävs ett omnikanal-fokus när det gäller marknadsföring. I denna presentation kommer Magnus att gå in på hur Royal Design Group har organiserat sig för att effektivt optimera deras kanal-marknadsföring på tvärs över olika kanaler. Han kommer att prata kring hur de arbetar mellan olika team (marknadsföring, IT, försäljning), vilka kompetenser de har behov av, vilka uppgifter de gör inhouse och vad de outsourcar samt hur de arbetar målmedvetet för att skapa en kundcentrisk kultur. Han kommer också att beröra hur de i sin ”omni-set up” lyckas nyttja butikernas lager även för sina online-kunderna, oavsett vilket land de handlar ifrån.

Magnus Pettersson

Magnus Pettersson var en av delägarna som byggde upp inWarehouse som såldes till Komplettgruppen 2006. År 2012 lanserade han Media Markts första e-handelsplats och därefter drev han utvecklingen av digitaliseringen och omnikanal-konceptet för MediaMarkt, både i Sverige och som en del i det globala teamet i Tyskland. Sedan 2017 är Magnus VD för Royal Design Group. Genom att bli mer datadrivna och genom automatisering vill han få företaget att nå skalbarhet för en internationell expansion.

Läs mer

Mattias Fahlén
Moderator

VÄRD FÖR DAGEN

Mattias Fahlén, rådgivare inom området kanalsamverkan och tidigt aktiv inom datastyrd anpassning av kundupplevelsen. Mattias arbetar strategiskt med kundmötet och bistår företag och organisationer med förstudier, strategier och förbättringsarbete inom etablering, ledarskap och försäljning. Med flera år av affärsutvecklingsarbete i gränslandet - digital self service & optimal customer service – har Mattias bland annat haft ansvar för Now Interacts verksamhet i Norden och därigenom aktivt medverkat i ett 30-tal transformationsprojekt. Idag är han verksam inom Salesforce där fokus ligger på området Service Cloud.

Läs mer

NOWBiZ Business Events

We connect Business Executives!